Miten voin tehdä rahapalautuksen asiakkaalle? (Eventio palauttaa rahan)

Kun noudatat tällä sivulla olevaa ohjetta, Eventio maksaa rahan takaisin asiakkaalle ja vähentää palautettavan summan seuraavasta tilityksestänne.

Jos tilaus on tehty käteisellä tai kortilla Lippukassalla, rahapalautus kannattaa tehdä kassanäkymän kautta. Katso ohjeet palautuksen tekemiseksi kassalla.

Jos raha maksetaan tapahtumajärjestäjän tililtä (ei Evention kautta) asiakkaalle, katso erillinen ohje palautuksen tekemiseksi tapahtumajärjestäjän tililtä.

Palautuksen tekemisen vaiheet (Eventio palauttaa rahan)

  • Etsi ensin asiakkaan tilaus Tilaukset-välilehdeltä tai käyttämällä oikean yläkulman hakuruutua. Avaa tilaus.
  • Poista tilaukselta peruutettava(t) tuotteet. Poistaminen onnistuu ruksimalla tilauskortilta peruutettavat rivit ja klikkaamalla rivien alta "Poista valitut" -painiketta.
  • Vahvista vielä poisto avautuvasta ruudusta ja klikkaa lopuksi Poista rivit
  • Siirry tämän jälkeen tilauksen Maksut & kuitit -välilehdelle. Eventio ehdottaa automaattisesti hyvitystä summalle. Klikkaa Tee hyvitys tilille/kortille.
  • Ruudulle avautuu rahanpalautuslomake. Lomakkeella on esitäytettynä verkkomaksutunnus (jos alkuperäinen suoritus on tehty verkkomaksuna) sekä asiakkaan sähköpostiosoite (jos tiedossa).
  • Jos verkkomaksutunnusta ei ole, kirjoita tilinumero palautusta varten sille varattuun kenttään. Palautus tehdään silloin mainitulle tilille. Tätä tulee käyttää silloin, jos osto on tehty esimerkiksi kassalla. Jos verkkomaksutunnus löytyy, ei IBAN-tilinumeroa tarvitse syöttää vaikka se olisikin tiedossa. Raha palautuu tällöin alkuperäiselle tilille automaattisesti.
  • Täydennä halutessasi sähköpostiosoite, johon kuitti hyvityksestä lähetetään. Voit jättää sähköpostiosoitteen pois kokonaan, jos et halua lähettää asiakkaalle kuittia.
  • Lopuksi vahvista maksu asiakkaalle Tee hyvitys -painikkeella.

Osapalautuksen teko

Maksusta on mahdollista palauttaa vain osa, esimerkiksi jos palautusehdoissa on sovittu omavastuuosuudesta. Tilanteesta riippuen osapalautuksen voi tehdä kahdella vaihtoehtoisella tavalla.

Osapalautuksen teko erillisellä peruutusmaksu -tuotteella

Erillinen peruutusmaksu -tuote on hyödyllinen silloin, kun asiakas ei jää enää tapahtuman asiakkaaksi. Tällöin alkuperäinen tilausrivi poistetaan ja tilalle lisätään peruutusmaksua vastaava erillinen tuote, esimerkiksi 5€. Luo tuote joko tapahtuman Lisäpalveluna tai erillisenä Oheistuotteena.

Kun olet poistanut alkuperäisen tilausrivin ja lisännyt tilalle peruutusmaksutuotteen, saat tehtyä palautuksen loppuosasta erotuksesta edellä mainittua ohjetta mukaillen.

Osapalautuksen teko muokkaamalla alkuperäisen tilausrivin summaa

Voit myös tietyissä tapauksissa suoraan muokata alkuperäisen tilausrivin summaa. Jos kyseessä on tapahtumatuote, esim. osallistumismaksu, asiakkaan ilmoittautuminen/lippuosto jää edelleen voimaan ja asiakas näkyy ao. tapahtuman osallistujaluettelossa.

Klikkaa tilausriviltä hintaa, jolloin ruudulle avautuu erillinen muokkausikkuna. Muuta tähän uusi hinta. Katso erillinen ohje tilausrivien muokkaamiseen.

Tee tämän jälkeen hyvitys erotuksesta edellä mainittua ohjetta mukaillen.

Oliko tästä artikkelista hyötyä? Kiitos vastauksestasi Arviointi epäonnistui

Tarvitsetko apua? Ota yhteyttä Ota yhteyttä